ماجرای افشای قرارداد مربیان و بازیکنان فوتبال توسط سازمان لیگ هر روز ابعاد جدیدتری به‌خود می‌گیرد و موافقان و منتقدان خودش را در این زمینه دارد.

از همه جالب‌تر واكنش مجيد جلالي، مربي بااخلاق فوتبال است كه نسبت به شفافيت مالي به‌وجود آمده به نوعي گلايه مي‌كند. جلالي در اين زمينه مي‌گويد: هر كاري كه انجام مي‌شود بايد ببينيم بازخوردش چيست. نبايد جامعه را به سمت تنگ‌نظري ببريم. نبايد كاري كنيم كه جامعه حساس شود و حساب جيب يكديگر را داشته باشيم. اگر خوب است كه براي همه انجام دهند و اگر بد است كه نبايد براي يك نفر انجام شود. ضمن اينكه مبالغ قراردادها اعلام مي‌شود اما اين مبلغ به‌طور كامل به آن مربي يا بازيكن نمي‌رسد. شما يك بازيكن را بياوريد كه در كل عمر فوتبالي‌اش كل مبلغ قراردادي كه بسته است را بگيرد. نهايتا يك بازيكن 50درصد مبلغ قراردادش را مي‌گيرد زيرا 20درصد آن بابت ماليات كسر مي‌شود. 20درصد را هم باشگاه پرداخت نمي‌كند، 6درصد به سازمان ليگ مي‌رسد و درصدي را هم باشگاه در طول فصل به عناوين مختلف بازيكن را جريمه مي‌كند. وي افزود: به‌طور مثال، اعلام مي‌كنند بازيكنان خارجي فلان قدر ارزش‌شان است و اينقدر مي‌گيرند، بايد ببينيم دريافتي اين بازيكنان چقدر است.

اگر مقايسه ايران با اروپا درست است، بايد در همه زمينه‌ها انجام شود. اگر فوتبال خصوصي باشد درآمد فوتبال بيشتر مي‌شود و اگر فوتبال بخواهد از كشورهايي كه مثال آن را مي‌زنيم الگوبرداري كند باز درآمد فوتبال بيشتر خواهد شد. در هر صورت كاري كه انجام مي‌شود منصفانه نيست و كاري عليه فوتبال است.او در پاسخ به اين سؤال كه چطور در بازي‌هاي جام حذفي دست به جوانگرايي زديد هم خاطر‌نشان كرد: سال گذشته در سازمان ليگ جلسه كارشناسانه‌اي برگزار شد كه در آن جلسات تصميمات ساده و مهمي گرفته شد. اتخاذ همين تصميمات باعث شد كه جوانان خوبي به فو‌تبا‌ل ايران معرفي شود. آن تصميم هم اين بود كه ليست بز‌ر‌گسالان از 20نفر به 18نفر كاهش يافت و باشگاه‌ها مجبور شدند كه بازيكنان جوان بيشتري را جذب كنند. امسال هم يك پيشنهاد به سازمان ليگ مبني بر حضور 9بازيكن روي نيمكت را دادند اما تا به امروز اين كار اجرايي نشده است. مطمئنا اجرايي شدن اين پيشنهاد تأثيرات مثبتي را در جوانگرايي خواهد داشت. البته با صحبت‌هايي كه با آقاي مهدي تاج داشته‌ام، او به من گفته است كه مي‌خواهيم اين پيشنهاد را اجرايي كنيم اما مشكلاتي هنوز در اين زمينه وجود دارد.

ما هم سال گذشته چنين كاري را در تيم‌مان انجام داديم. سال گذشته هم جوانگرايي را انجام داديم ولي اين كار امسال شتابش در تيم ما كمتر شد اما بازيكنان جواني كه سال گذشته در تيم‌مان عملكرد خوبي داشتند را حفظ كرديم و به مرور زمان در طول فصل از آنها استفاده خواهيم كرد.خبرنگاري از جلالي پرسيد چطور شما حرف از جوانگرايي مي‌زنيد اما بازيكنان با‌تجربه زيادي را جذب كرده‌ايد، كه جلالي پاسخ داد : چرا بازيكنان جواني كه جذب كرده‌ايم را نمي‌بينيد؟ آيا آنها را مي‌شناسيد؟ مشكل اينجاست كه بازيكنان جوان ما را نمي‌شناسيد ولي بازيكنان با تجربه ما را مي‌شناسيد. به‌طور مثال محمد سلطاني كه سال گذشته در تيم نوجوانان ما بازي مي‌كرد الان در ليست تيم ماست. او هنوز 16سالش هم نشده يا نياري يا علي قلي‌زاده كه از سال گذشته در تيم ما هستند.

کد خبر 307467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha